Ingrid Sealy diensthoofd Shared Service Organisatie Caribisch Nederland bij BZK

Ingrid Sealy wordt met ingang van 1 november 2023 diensthoofd van de Shared Service Organisatie Caribisch Nederland bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Ingrid Sealy

De Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) is een organisatie werkzaam op de eilanden Bonaire, St. Eustatius en Saba. De organisatie bestrijkt het brede spectrum van Haagse ministeries en meer. In totaal werken er rond de 1000 collega’s die samen werken aan de verdere ontwikkeling van Caribisch Nederland.

De Shared Service Organisatie (SSO) is een organisatie van ongeveer 140 collega’s die het brede spectrum van alle PIOFACH-taken bestrijkt. Dit doet SSO-CN in ketensamenwerking met heel verschillende RCN onderdelen. Deze SSO-collega’s werken ook nauw samen met het ministerie van BZK en (vaktechnische) organisaties ten aanzien van ICT, Inkoop, HR etc.
Het diensthoofd Shared Services Organisatie Caribisch Nederland (SSO-CN) is verantwoordelijk voor verdere doorontwikkeling en optimalisatie van deze organisatie. Het doel is een effectief en efficiënt functionerend SSO-CN binnen Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN), dat binnen de rijksbrede kaders herkenbare en eenduidige dienstverlening aanbiedt.

Ingrid Sealy is sinds 2021 unitmanager bij Immigratie- en Naturalisatiedienst Caribisch Nederland (IND CN) op Bonaire en sinds 2023 tevens plaatsvervangend waarnemend gezaghebber van Bonaire.

Mark de Boer, plaatsvervangend secretaris-generaal BZK heeft een speciale verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering van RCN en daarmee voor het SSO. “Ingrid is geboren en getogen op Bonaire en heeft een groot hart voor de mensen, taal en cultuur in Caribisch Nederland. Ze heeft afgelopen jaren bewezen bruggen te slaan tussen de mensen die zich dagelijks inzetten voor Caribisch Nederland, ook als belangen uiteenlopen. Zo heeft ze door haar ervaring op de eilanden een duidelijk beeld over wat in de bedrijfsvoering goed gaat en wat beter kan. Ik heb in haar het vertrouwen dat ze samen met Tim Muller, directeur Rijksdienst CN, en de diensthoofden de Rijksdienst op Caribisch Nederland verbindt en versterkt.”

Ingrid Sealy is opgegroeid op Bonaire. In Nederland studeerde zij Criminologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De liefde bracht haar terug naar Bonaire waar ze de afgelopen 15 jaar werkzaam is geweest in met name het sociaal domein. Ze bekleede diverse managementfuncties, onder andere bij Jeugdzorg en Gezinsvoogdij Caribisch Nederland en het Openbaar Lichaam Bonaire en ze is ook bekend met Saba en Sint Eustatius.   

In haar meest recente functie, als unitmanager van de IND CN, heeft ze ingezet op klantgericht werken en versterking van de samenwerking binnen de vreemdelingenketen.  Ingrid: “Als eilandskind ben ik bijzonder trots op deze benoeming. De afgelopen jaren heb ik op zowel de Caribische eilanden als in Nederland prettig samengewerkt met zeer gedreven en kundige collega’s. Door steeds oog te hebben voor onze verschillen én hetgeen ons bindt kunnen wij mooie resultaten neerzetten. Deze bundeling van krachten zal ten goede komen aan de burgers op de eilanden. Ik zal mij er ook de komende jaren met veel energie voor blijven inzetten.”

Directeur RCN Tim Muller: “Ingrid kennen we als een collega met oog voor de mensen, haar teamleden, iemand die resultaatgericht is en die altijd de verbinding aangaat. Ze zal gemist worden bij de IND en bij de ketenpartners. Met deze mooie stap richt ze haar positieve energie vanuit een ander perspectief op de doorontwikkeling van RCN en de SSO in het bijzonder. Ze is de juiste persoon voor de opgaven die er zijn. Ik feliciteer haar van harte. Er zal snel worden gestart met de werving van een nieuw diensthoofd voor de IND.”

Deze benoeming op een ABD-functie is tot stand gekomen via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. De werving en selectie voor deze benoeming is gedaan door DGABD en het ministerie van BZK. De vacature is zoals gebruikelijk breed bekend gemaakt, zodat iedereen kon solliciteren.