Nichalin Martina algemeen directeur Particulieren bij de Belastingdienst
Nichalin Martina start op 22 april 2024 als algemeen directeur Particulieren bij de Belastingdienst bij het ministerie van Financiën.
De visie van de Belastingdienst is gebaseerd op vier kernbegrippen:
- burgers en bedrijven centraal
- proactief
- samen
- deskundig
Als algemeen directeur Particulieren gaat Nichalin Martina leidinggeven aan de directie Particulieren, één van de primaire directies van de Belastingdienst. Met ruim 2.500 medewerkers vervult de directie Particulieren áltijd dicht bij de belastingplichtigen die bediend worden, de rol van toezichthouder en dienstverlener op zo’n 30 locaties, balies en steunpunten.
Drs. N. (Nichalin) Martina is sinds 1 juli 2019 directeur Ondersteuning en Voorbereiden Terugkeer bij de Dienst Terugkeer en Vertrek bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Nichalin kende eerder al een lange loopbaan bij de Belastingdienst. Laatstelijk was zij, van november 2014 tot en met april 2019 de directeur van de Belastingdienst en Douane voor Caribisch Nederland. Daarvoor vervulde zij diverse andere functies binnen de Belastingdienst en werkte ze bij KPMG Bangkok, Thailand.
Nichalin Martina studeerde Fiscale Economie aan de Universiteit van Amsterdam.
Peter Smink, directeur-generaal Belastingdienst: “Met Nichalin krijgen we een ervaren directeur die de Belastingdienst van binnenuit kent, fiscale kennis meeneemt en de kernbegrippen waar de Belastingdienst voor staat, met enthousiasme uitdraagt. Ik ben erg blij met haar komst en kijk uit naar de samenwerking.”
"Ik ben super blij met mijn terugkeer naar de Belastingdienst. Het is een voorrecht om leiding te gaan geven aan een organisatieonderdeel, in zowel het Europese deel als Caribische deel van Nederland, met zoveel deskundigheid en betrokkenheid. De directie staat voor grote uitdagingen op onder andere het gebied van de menselijke maat, herstel box 3, IT en personeelstekorten. Ik voel me zeer betrokken bij deze uitdagingen waar we met alle collega's en partners in de keten voor staan. Ik kan niet wachten om samen een bijdrage te leveren aan het nog meer verbeteren van de dienstverlening aan onze burgers en bedrijven en aan een organisatie waar medewerkers trots zijn om te werken."
Deze benoeming op een ABD-functie is tot stand gekomen via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. DGABD heeft de werving verricht voor deze benoeming en de Belastingdienst ondersteund bij de selectie. Vacatures die DGABD faciliteert worden breed bekendgemaakt en iedereen mag solliciteren.