Judith Bloem afdelingshoofd Handhaving en Preventie bij SZW

Judith Bloem start met ingang van 1 november 2024 als afdelingshoofd Handhaving en Preventie bij de directie Stelsel en Volksverzekeringen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Judith Bloem

De afdeling Handhaving en Preventie zorgt voor een breed handhavingsbeleid voor sociale voorzieningen en arbeidswetten. Zij werkt onder andere aan het voorkomen dat burgers fouten en vergissingen maken met hun uitkering, geeft opvolging aan het rapport van de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en Dienstverlening en werkt samen met de uitvoerders UWV, SVB en gemeenten aan het handhavingsbeleid. Met andere departementen en andere SZW-directies wordt intensief samengewerkt en de mensen om wie het gaat worden nauw betrokken bij de vormgeving van het beleid en de uitvoering.

Judith Bloem: “We hebben allemaal gezien hoe ontzettend belangrijk het is om mensen in het beleid en de uitvoering centraal te stellen. Daar werkt deze afdeling samen met andere beleidsdirecties, UWV, SVB, gemeenten en natuurlijk de mensen om wie het gaat hard aan. Dat past heel goed bij mijn drijfveer, werkervaring en achtergrond en ik ga dan ook vol enthousiasme met het team hiermee aan de slag.”

Jan IJzerman, directeur Stelsel en Volksverzekeringen: “Met Judith Bloem halen we een ervaren afdelingshoofd binnen voor handhaving en preventie die intrinsiek gemotiveerd is het verschil vanuit het perspectief van mensen te maken. Judith heeft veel beleidservaring en weet ook te veranderen anders dan door regels aan te passen. Zij is scherp in haar observaties, gericht op mensen en laat ruimte waar dat kan. Ik ben blij met haar komst.”

Judith Bloem werkt sinds 2014 bij het ministerie van SZW. Ze heeft als afdelingshoofd en programmamanager ervaring opgedaan bij de directie Gezond en Veilig werken met de aanpak van burn-outklachten en seksueel overschrijdend gedrag, blootstelling aan gevaarlijke stoffen en de arbeidstijdenwet. Ook heeft ze een pilot gedraaid waarin bijstandsgerechtigden betrokken werden bij de vorming van beleid. Daarvoor had ze diverse beleidsmatige en coördinerende functies bij de ministeries van BZK en JenV en bij het Openbaar Ministerie. Ze studeerde Organisatiesociologie in Amsterdam en deed een postacademische opleiding in Bestuurskunde. Ook deed ze voor de Interdepartementale Management Leergang een eindopdracht over de decentralisatie van jeugdzorg en het belang om jongeren in de jeugdzorg te betrekken bij het beleid.

Deze benoeming op een ABD-functie is tot stand gekomen via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. DGABD heeft de werving verricht voor deze benoeming en het ministerie van SZW ondersteund bij de selectie. De vacature is zoals gebruikelijk breed opengesteld, zodat iedereen kon solliciteren.