Nicole van Weringh hoofdinspecteur Overheidsinformatie bij de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed

Nicole van Weringh wordt met ingang van 1 januari 2025 hoofdinspecteur en tevens afdelingshoofd Overheidsinformatie en plaatsvervangend directeur bij de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De nieuwe hoofdinspecteur Overheidsinformatie speelt een belangrijke rol bij het vormgeven van de veranderopgave waar de Inspectie voor staat en het formuleren van een duidelijke visie en rol van de Inspectie. De komende twee jaren staan in het teken van de zichtbare uitvoering van het nieuwe werkprogramma.

Nicole van Weringh: "Mijn hele loopbaan werk ik al met veel collega's en vanuit allerlei organisaties aan goed informatiegebruik van de overheid. Ik ben dan ook heel enthousiast om, met mijn kennis en brede ervaring vanuit verschillende overheidsorganisaties zelf, nu vanuit de overkoepelende invalshoek van de Inspectie mee te gaan werken aan goed informatie- en erfgoedbeheer. De Inspectie heeft een ambitieuze ontwikkeling in gang gezet, om met extra capaciteit, nieuwe werkwijzen en meer data gedreven werken de komende jaren te bouwen aan haar grote veranderopgave. In mijn nieuwe rol van hoofdinspecteur Overheidsinformatie bouw ik daar graag aan mee."

Nicole van Weringh werkt momenteel als manager Informatievoorziening en Organisatie bij de Algemene Rekenkamer. Daarvoor heeft ze in verschillende functies twintig jaar voor en bij de Rechtspraak gewerkt. Met in die periode bepalende, complexe vraagstukken op de bestuurlijke agenda: Herziening Gerechtelijke Kaart (HGK), Toekomstige Gerechtelijke Voorzieningen (TGV) en Kwaliteit en Innovatie (KEI).

Nicole studeerde Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam.

Alfred Roos, inspecteur-generaal Overheidsinformatie en Erfgoed: “Met Nicole als nieuwe hoofdinspecteur Overheidsinformatie wordt de leiding van de Inspectie versterkt met een collega die op een prettige, duidelijke en doortastende wijze invulling gaat geven aan het toezicht op het informatiebeheer door de centrale overheid. Nicole heeft ervaring met informatiebeheer, het doen van onderzoek, het doorvoeren van veranderingen en heeft bovendien een grote interesse in erfgoed. Ik kijk uit naar een vruchtbare samenwerking in een hernieuwd managementteam en met een versterkte Inspectie. Er liggen veel werk en belangrijke opgaven in het verschiet die we gezamenlijk gaan aanpakken.”

Deze benoeming op een ABD-functie is tot stand gekomen via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. DGABD heeft de werving verricht voor deze benoeming en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ondersteund bij de selectie. De vacature is zoals gebruikelijk breed bekend gemaakt, zodat iedereen kon solliciteren.