Özlem Sehirli-Kaya manager consumentenbescherming bij Autoriteit Consument en Markt
Özlem Sehirli-Kaya start 17 februari 2025 als manager consumentenbescherming bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
De Directie Consumenten houdt toezicht op de naleving van de regels die consumenten beschermen. Özlem is onderdeel van het managementteam van de directie en richt zich in het bijzonder, maar zeker niet uitsluitend, op de kennisaccenten handhavingsonderzoeken en consumenten in kwetsbare posities. Welke (acute) consumentenproblemen en signalen zijn er vandaag júist voor mensen die om verschillende redenen minder makkelijk mee kunnen doen in de samenleving en hoe spelen we daar zo effectief mogelijk op in? Door met een multidisciplinair team te werken aan dit soort complexe en actuele toezichtsvraagstukken draagt Özlem bij aan een eerlijk speelveld zodat mensen met vertrouwen producten en diensten kunnen afnemen.
Özlem werkt momenteel als afdelingshoofd eerstelijnstoezicht bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Sinds 2009 heeft ze in diverse toezichthoudende en leidinggevende functies bij AP bijgedragen aan een rechtvaardige samenleving, waarin iedereen gelijke kansen krijgt en beschermd wordt tegen oneerlijke handelspraktijken. Özlem startte haar loopbaan bij de Autoriteit Financiële Markten als toezichthouder financiële ondernemingen. Ze studeerde Nederlands Recht aan de Erasmus Universiteit.
Edwin van Houten, directeur consumenten: “Met haar kennis, kunde en niet in het minst haar persoonlijkheid gaat Özlem werk maken van consumentenbescherming met impact. Zeker voor die mensen die dat extra verdienen. Ik heb Özlem afgelopen periode leren kennen als iemand met een eigen perspectief en het hoofd èn het hart op de goede plaats. Ik kijk dan ook uit naar onze samenwerking in het nieuwe managementteam en met alle andere collega’s binnen de directie Consumenten.”
Özlem Sehirli-Kaya: “Impact maken kan alleen door te begrijpen wat er ècht speelt in de samenleving. Ik geloof er sterk in dat we door met ons hart te kijken en echt naar de behoeften van mensen te luisteren, we betekenisvolle verandering kunnen bewerkstelligen voor hen die het hard nodig hebben. De ACM speelt hierin al een belangrijke rol voor consumenten, en ik kijk ernaar uit om hier een waardevolle bijdrage aan te leveren. Samen met mijn team wil ik de stem van consumenten in kwetsbare posities versterken, nu en in de toekomst.”
Deze benoeming op een ABD-functie is tot stand gekomen via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. DGABD heeft de werving verricht voor deze benoeming en Autoriteit Consument en Markt ondersteund bij de selectie. De vacature is zoals gebruikelijk breed bekendgemaakt, zodat iedereen kon solliciteren.